اساسنامه مجمع خیرین تامین سلامت فارس
مقدمه :

به انگیزه تجلی مبانی والای انسان دوستی و با توجه به سنت مرضیه انبیا ی گرامی و ائمه اطهار علیهم السلام و بهره گیری از توانمندیهای مادی و معنوی خیرین و تشویق و ترغیب توانگران و نیک اندیشان در گسترش امور بهداشت و درمان با عنایت به مشروعیت قانونی جمعیت ها و انجمن ها در راستای سیاستهای کلی نظام ، مجمعی جهت خیرین امور بهداشتی و درمانی فارس بنام ((مجمع خیرین تامین سلامت فارس)) را تاسیس می نمائیم.مشارکت فعال ، تعامل اندیشه و جلب کمک و یاری خیرین به انجام امور خیر ، در زمینه بهداشت و درمان استان فارس از اهداف اولیه این مجمع غیردولتی خواهد بود.

کلیات :

ماده ۱- نام مجمع (( مجمع خیرین تامین سلامت فارس)) می باشد که در ادامه اساسنامه به اختصارمجمع خیرین نامیده می شود.

ماده ۲- هیات موسس که پایه گذار تاسیس و راه اندازی مجمع خیرین سلامت بوده اند شامل افراد زیر می باشد:
آیت ا... سید علی اصغر دستغیب - دکتر محمد هادی ایمانیه - دکترمحمود تابنده - دکترعلی اکبر رامجردی - سید نصرا... هاشمی نژاد - دکتر علیرضا صالحی -
ابراهیم نصیری - محمد کاظم نصیری - دکترمحمدرضا پنجه شاهین - سید ابوالحسن فال اسیری - نادر معینی آزاد کازرونی

ماده ۳ - مجمع خیرین دارای تابعیت ایرانی بوده و ملزم به رعایت مفاد قانون اساسی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران می باشد.

ماده ۴ - مدت فعالیت مجمع خیرین از آغاز تاسیس به مدت نامحدود می باشد.

ماده ۵ - محل فعالیت مجمع خیرین در استان فارس بوده و دفتر مرکزی آن در شهر شیراز مستقرمی باشد.

ماده ۶ - مجمع خیرین فاقد هر گونه فعالیت سیاسی می باشد.

تبصره ۱ - در صورت گسترش فعالیت مجمع خیرین ، ایجاد دفاتر نمایندگی در سایر نقاط کشور و با رعایت قوانین در خارج از کشور بلامانع می باشد.
تبصره ۲ - هماهنگی و تشریک مساعی با مجامع خیریه مشابه داخلی و خارج از کشور بلامانع است.

اهداف :

ماده ۷ - هدف از تشکیل مجمع خیرین ، قانونمند نمودن ، ساماندهی ، تقویت و توسعه فعالیتهای خیریه بهداشتی ، درمانی ، آموزشی و پژوهشی مرتبط
با سلامت به شرح زیر می باشد :
۷-۱ - انجام فعالیتهای کارشناسی جهت نیازسنجی و تعیین اولویتهای بخش بهداشت و درمان با هماهنگی و بهره گیری از نظریات دانشگاه علوم پزشکی و
دیگر سازمانهای دست اندرکار بهداشت و درمان و نظر سنجی از مردم و ارایه سالیانه به مجمع عمومی و اطلاع رسانی از طریق انتشار نشریه ،
کتاب و سایر موارد مقتضی است .

۷-۲ - تلاش و تبلیغ در جهت جذب و هدایت کمکهای مردمی ، نذورات ، کمکهای سایر ارگانها و دستگاهها و سایر درآمدها جهت رفع نیازهای مصوب.

۷-۳ - ارائه مشاوره و بستر سازی جهت تسهیل در امر سرمایه گذاری بهینه خیرین محترم.

۷-۴ - شناسائی ، تقدیر و حمایت همه جانبه از خیرین محترم امر بهداشت و درمان .

۷-۵ - بستر سازی ، ارایه مشاوره و راهنمایی خیرین جهت بهینه سازی و هدفمند نمودن ساخت و سازها و سایر خدمات بهداشتی درمانی.

۷-۶ - استفاده از تجربیات و رهنمودها و هر گونه تشریک مساعی مقامات استان بلامانع است.

عضویت :

ماده ۸- کلیه اشخاص دارای شرایط زیر پس از معرفی ۲ نفر از اعضای مجمع خیرین یا معرفی شوراهای شهرستانی و تایید هیئت امنا به عضویت مجمع در خواهند آمد.

۸-۱ - اعتقاد و التزام به نظام جمهوری اسلامی ایران

۸-۲ - قبول شرایط اساسنامه

۸-۳ - حسن شهرت ، سابقه فعالیت در امور خیریه و علاقمندی به تلاش در جهت فعالیتهای خیریه بهداشت و درمان.

ماده ۹- خروج اعضا از مجمع خیرین اختیاری بوده و در صورت تقاضای عضویت مجدد ، می بایست مراحل عضوگیری را مجددا" به انجام رسانند.
تبصره ۱- عدم حضور غیر موجه در ۳ جلسه متوالی مجمع عمومی به معنای انصراف تلقی می گردد.

ماده ۱۰- اخراج اعضا از مجمع خیرین بعلت از دست دادن شرایط عضویت منوط به پیشنهاد یک سوم از اعضا و تصویب هیات امنا خواهد بود.

ماده ۱۱- عضویت در مجمع خیرین افتخاری و بدون چشمداشت مادی بوده و در راستای تلاش در جهت پیشرفت امور خیر در زمینه بهداشت و درمان می باشد.

تشکیلات :
ماده ۱۲- تشکیلات مجمع خیرین شامل : ۱- هیات موسس ۲- مجمع عمومی ۳- هیات امنا ۴- هیات مدیره ۵- مدیر عامل ۶- بازرسان ۷- دفاتر شهرستانی می باشد.

هیات موسس :
ماده۱۳- هیات موسس به شرح ذکر شده در ماده ۲ متشکل از افراد دارای حسن شهرت و آشنا به مسائل بهداشت و درمان و فعالیت خیریه بوده و مسئول به ثبت رساندن و راه اندازی کامل مجمع خیرین می باشد .

ماده۱۴- پس از راه اندازی کامل مجمع عمومی و تشکیل هیات امنا و بازرسان، فعالیت هیات موسس به اتمام می رسد و اعضا آن به عنوان عضو دائم هیات امنا ادامه فعالیت خواهند داد.

مجمع عمومی :

ماده ۱۵- مجمع عمومی شامل کلیه اعضا بوده و سالانه یک بار به دعوت رئیس هیات امنا تشکیل جلسه می دهد.
تبصره ۱- زمان تشکیل مجمع عمومی ۴ ماه پس از پایان هر سال مالی میباشد.

ماده ۱۶- مجمع عمومی عادی با حضور نصف + یک اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت نسبی آرا نافذ خواهد بود.
تبصره۱- در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی عــادی بعلت به حد نصاب نرسیدن ، رئیس هیات امنا با دعوت مجدد از اعضا نسبت به تشکیـــــل جلسه تا حداکثر یک ماه بعد اقدام می نماید که این جلسه با هر تعداد از اعضاء رسمیت یافته و مصوبات آن با اکثریت نسبی آرا نافذ خواهد بود.

ماده ۱۷- مجمع عمومی فوق العاده با درخواست هیات امنا ، یا یک سوم از اعضای مجمع عمومی و با ذکر علت ، تشکیل و با دو سوم اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رای سه چهارم از حاضرین نافذ خواهد بود.
تبصره ۱- در صورت عدم تشکیل مجمع عمومی فوق العاده ، بعلت به حد نصاب نرسیدن یک ماه بعد ، مجمع فوق العاده با همان شرایط ماده ۱۷ تشکیل خواهد شد و در صورت به حد نصاب نرسیدن مجدد ، موضوع صورتجلسه مذکور در اولین مجمع عمومی عادی ، قابل طرح ولی تصویب آن ، طبق ماده ۱۷ می باشد.

ماده ۱۸- وظایف مجمع عمومی عادی شامل موارد زیر می باشد :

۱۸-۱- استماع گزارش هیات امنا ، مدیر عامل و بازرسان و گزارش مالی سال قبل.

۱۸-۲- انتخاب اعضای هیات امنا.

۱۸-۳- اصلاح و تغییر مفاد اساسنامه پیشنهاد شده توسط هیات امنا.

ماده ۱۹- مجمع عمومی فوق العاده مسئول بررسی پیشنهاد انحلال و تسویه مجمع خیرین می باشد.

هیات امنا :
ماده ۲۰- هیات امنا به نمایندگی از مجمع عمومی ، مرجع تصمیم گیری در کلیه امور و در چارچوب اساسنامه بوده و آئین نامه ها و دستورات را تصویب و ابلاغ می نماید.

ماده ۲۱- هیات امنا دارای ۲۵ عضو اصلی و همچنین ۴ عضو علی البدل می باشد.

۲۱-۱ - اعضای اصلی متشکل از اعضای هیات موسس بعنوان عضو ثابت ،۷ نفر عضو ادواری از میان معرفی شدگان دفاتر شهرستانی و ۸ نفر فعالان و خیرین استان با معرفی هیات امنا با رای مجمع عمومی می باشند که جهت دوره ۳ ساله برگزیده می شوند . همچنین اعضای علی البدل شامل ۲ نفر از فهرست دفاتر شهرستانی و ۲ نفر از فهرست هیات امنا می باشند.
تبصره ۱- دفاتر شهرستانی هر کدام ۱ نفر و هیات امنا ۱۵ نفر را به عنوان نامزد تا ۲ هفته قبل از انتخابات به مجمع خیرین معرفی می نمایند.
تبصره ۲- سایر اعضای مجمع خیرین نیز می توانند کاندیدای هیات امنا شوند . این افراد می توانند تا حداکثر۳ هفته قبل از انتخابات با حضور در دفتر مجمع خیرین اقدام به ثبت نام نمایند.
تبصره ۳- پس از دومین سال فعالیت مجمع ، سابقه حداقل دو سال عضویت جهت کاندیداهای هیات امنا الزامی است .

۲۱-۲ - در صورت انصراف ، فوت یا بیماری صعب العلاج هر یک از اعضای ثابت،عضو ادواری جایگزین می گردد و تعداد اعضای هیات امنا در همه حال و با حفظ نسبت اعضای شهرستانی به کل اعضا ، ۲۵ نفر خواهد بود .

۲۱-۳ - اجزای حکومتی در تاسیس و اداره مجمع خیرین تامین سلامت هیچ گونه دخالتی نداشته و به عنوان مشاور به صورت افتخاری همکاری می نمایند .

۲۱-۴ - دعوت از مسئولین و کارشناسان جهت شرکت در جلسات هیئت امنا بدون حق رای بلامانع می باشد.

ماده ۲۲ - جلسات عادی هیات امنا ، حداقل هر سه ماه یکبار به دعوت رئیس هیات امنا تشکیل و با حضور حداقل ۱۷ نفر از اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رای نصف + یک حاضرین ، نافذ خواهد بود.
تبصره ۱- جلسه فوق العاده هیات امنا در صورت درخواست رئیس هیات امنا یا سه نفر از اعضای هیات امنا با ذکر دلایل تشکیل خواهد شد.

ماده ۲۳ - هیات امنا در اولین جلسه خود ملزم به انتخاب رئیس ، نایب رئیس و منشی ، از بین اعضای خود و به مدت سه سال می باشد.

۲۳-۱ - اداره جلسات هیات امنا به عهده رئیس یا نایب رئیس هیات امنا می باشد .

ماده ۲۴ - وظایف هیات امنا شامل موارد زیر می باشد :

۲۴-۱ - برنامه ریزی فعالیتهای مجمع خیرین براساس خطی مشی تعیین شده توسط مجمع عمومی .

۲۴-۲ - بحث و بررسی پیشنهادات مدیر عامل ، هیات مدیره یا اعضای هیات امنا و نهایتا" تصویب و ابلاغ آن به هیات مدیره جهت اجرا.

۲۴-۳ - بررسی پیشنهادات مربوط به تغییر مفاد اساسنامه و ارایه به مجمع عمومی جهت تصویب وهمچنین تفسیر اساسنامه .

۲۴-۴ - انتخاب هیات مدیره ، از بین اعضای هیات امنا برای مدت سه سال .

۲۴-۵ - انتخاب مدیر عامل برای مدت سه سال .
تبصره۱- انتخاب مجدد هیات مدیره ومدیر عامل برای دوره های بعد بلامانع است.

۲۴-۶ - انتخاب بازرسین.

۲۴-۷ - عزل مدیر عامل یا هیات مدیره ، چنانچه انجام امور یا عملی را بر خلاف مفاد اساسنامه یا مغایر با مصالح مجمع خیرین و مصوبات هیات امنا انجام دهند.

۲۴-۸ - استماع گزارش هیات مدیره ، مدیر عامل و بازرسان .

۲۴-۹ - تصویب و تایید بیلان مالی .

ماده ۲۵- در کلیه جلسات هیات امنا می بایست ، صورت جلسه تنظیم و در دفتری مخصوص ثبت و توسط کلیه اعضا امضا گردد.

هیات مدیره :

ماده ۲۶ - هیات مدیره شامل پنج عضو اصلی و دو عضو علی البدل بوده که از بین اعضای هیات امنا و با رای ایشان ، به مدت سه سال انتخاب می گردند .

ماده ۲۷ - اعضای هیات مدیره در اولین جلسه و از بین اعضای خود می بایست رئیس و نایب رئیس هیات مدیره را انتخاب کنند .

ماده ۲۸ - جلسات هیات مدیره حداقل هر دو هفته یک بار تشکیل و با حضور حداقل سه نفر که یکی از آنها رئیس یا نایب رئیس هیات مدیره باشد رسمیت یافته و مصوبات آن با حداقل سه رای مثبت از کل آرا نافذ خواهد بود .

ماده ۲۹ - مصوبات هیات مدیره ، در دفتری مخصوص ثبت و به امضای اعضا رسیده و در محلی امن نگهداری می گردد .

ماده ۳۰ - عدم حضور هر یک از اعضای هیات مدیره ، بدون دلیل موجه در سه جلسه متوالی ، به منزله انصراف وی تلقی و عضو علی البدل ، جایگزین وی می شود .
تبصره ۱- غیر موجه بودن غیبت با نظرهیات مدیره و پس از اخذ دفاعیات فرد غایب مشخص می شود .

ماده ۳۱ - وظایف و اختیارات هیات مدیره شامل موارد زیر است :

۳۱-۱ - اجرای مصوبات هیات امنا و تنظیم سایر برنامه های اجرایی مجمع خیرین.

۳۱-۲ - ارایه پیشنهاد به هیات امناء جهت انتخاب مدیر عامل.

۳۱-۳ - بررسی پیشنهادات و برنامه های مدیر عامل و تصویب آن.

۳۱-۴ - تهیه ترازنامه مالی و ارایه به هیات امنا .

۳۱-۵ - هیات مدیره مجاز به تعیین میزان حقوق ، مزایا و هر گونه پاداش به کارکنان می باشد.

مدیر عامل :

ماده ۳۲ - مدیر عامل ، مسئول انجام کلیه امور جاری مجمع خیرین ، تحت نظارت هیات مدیره می باشد .

ماده ۳۳ - شرح مسئولیتها ، حدود و وظایف مدیر عامل و معاونین وی ، طبق ‌آئین نامه هائی است که هیات مدیره، تصویب می نماید .

ماده ۳۴ - مدیر عامل می تواند از بین اعضا هیات مدیره یا خارج از آن باشد که در صورت دوم فا قد حق رای می باشد .
تبصره ۱- انتخاب مدیر عامل خارج ازاعضای مجمع خیرین بلامانع است .

ماده ۳۵ - کلیه مکاتبات مجمع خیرین با امضای مدیر عامل بوده و در غیاب وی قائم مقام منتخب وی دارای حق امضا می با شد.

بازرسان :

ماده ۳۶- بازرسان به ترتیب آرا ، دو نفر اصلی و یک نفر علی البدل بوده که از بین اعضای مجمع خیرین به مدت یک سال توسط هیات امنا انتخاب می شوند .
تبصره ۱- کاندیداهای بازرس علاوه بر معرفی شدگان توسط هیات امنا شامل سایر داوطلبین واجد شرایط نیز می باشد که انتخاب ایشان مطابق تبصره ۲ ماده ۲۱ صورت می پذیرد .
تبصره ۲- انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است .
تبصره ۳- بازرسان در ابتدای شروع فعالیت مجمع خیرین ، با رای هیات موسس انتخاب می شوند .
تبصره ۴- پس از سومین سال فعالیت مجمع خیرین ، سابقه حداقل ۳ سال عضویت در مجمع جهت بازرسان ضروری است .

ماده ۳۷ - بازرسان ، می بایست حداقل هر شش ماه یکبار به انجام بازرسی پرداخته و نتایج را به هیات امنا گزارش نمایند . همچنین ارایه گزارش سالانه به مجمع عمومی توسط بازرسان انجام می گیرد .

ماده ۳۸ - بازرسان در هر زمان ، به طور جداگانه ، یا به اتفاق حق رسیدگی به اسناد و بازرسی کلیه امور مالی مجمع خیرین را خواهند داشت .

ماده ۳۹ - بازرسان ، تواما" در صورت لزوم می توانند تشکیل جلسه فوق العاده هیات امنا را درخواست نموده و رئیس هئیت امنا دعوت از کلیه اعضای هیات امنا و تشکیل جلسه فوق العاده را طی حداکثر یک ماه به عهده خواهد داشت.

ماده ۴۰ - در صورت انصراف یا فوت یک یا هر دو بازرس ، بازرس علی البدل انجام وظیفه نموده و در اولین جلسه هیات امنا انتخابات بازرسان برگزار خواهد شد.

دفاتر شهرستانی :

ماده ۴۱ - نحوه تشکیل و فعالیت دفاتر شهرستانی بر اساس آیین نامه های مصوب و تحت نظارت هیات امنا ی مجمع خیرین خواهد بود .
تبصره ۱- دفاتر شهرستانی از نظر مالی می توانند مستقل باشند ولی می بایست تحت نظارت هیات امنای مجمع خیرین فعالیت نمایند .

منابع و امور مالی :

ماده ۴۲ - ابتدای هر سال مالی ، اول فروردین ماه و پایان آن آخر اسفند ماه همان سال خواهد بود .
تبصره ۱- ابتدای اولین سال مالی ، زمان شروع به کار مجمع خیرین می باشد .

ماده ۴۳ - مهلت ارایه ترازنامه توسط هیات مدیره ‌ حداکثر تا سی و یکم تیر ماه سال بعد می باشد.

ماده ۴۴ - حسابداری امور مالی مجمع خیرین ، به عهده حسابدار که به پیشنهاد مدیر عامل و تایید هیات مدیره انتخاب و زیر نظر مدیر عامل فعالیت دارد ، می باشد .

ماده ۴۵ - اسناد مالی کلیه پرداخت ها و تعهدات مجمع خیرین با امضای حسابدار به همراه امضای مدیر عامل یا امضای رئیس هیات مدیره خواهد بود .

ماده ۴۶ - منابع مالی مجمع خیرین شامل موارد زیر می باشد :

۴۶-۱ - مبلغ یک میلیون و یکصد هزار ریال ، که توسط هیات موسس به عنوان کمک بلاعوض در شروع کار اهدا می گردد.

۴۶-۲ - هدایا ، کمکهای مردمی ، نذورات و وامهای دریافتی از صندوقهای قرض الحسنه ، بانکها ، سازمانها و اشخاص ، درآمد حاصل از هر نوع فعالیت اقتصادی و حق عضویت اعضا که میزان آن توسط هیات امنا تعیین می گردد .

ماده ۴۷ - مجمع خیرین می بایست در شعبه مرکزی یکی از بانکهای رسمی کشور ، افتتاح حساب نموده و کلیه دریافتها و پرداخت ها از طریق این حساب صورت گیرد.

ماده ۴۸ - نحوه هزینه کرد مجمع خیرین ، به شرح زیر می باشد :

۴۸-۱ - در مواردی که اهدا کننده نحوه هزینه کرد را مشخص می نمایند ، به همان صورت تعیین شده اقدام خواهد شد.

۴۸-۲ - در مواردی که نحوه هزینه کرد به اختیار مجمع خیرین واگذار می گردد ، طبق کارشناسی هیات مدیره و تصویب هیات امنا اقدام خواهد شد .

تسویه و انحلال :

ماده ۴۹ - مجمع خیرین با پیشنهاد دو سوم از اعضای رسمی مجمع خیرین یا دو سوم از اعضای هیات امناء و تایید مجمع عمومی فوق العاده منحل می گردد .

ماده ۵۰ - در صورت انحلال مجمع خیرین ، هیات تسویه که شامل هفت نفر به انتخاب مجمع فوق العاده می باشد ، تشکیل می گردد .

تبصره ۱- مدیر عامل ، قائم مقام مدیر عامل ، بازرسان و حسابدار ، حق عضویت در هیات تسویه را نداشته ولی موظف به همکاری کامل با هیات تسویه می باشند .

ماده ۵۱ - هیات تسویه به محض تشکیل, کلیه وجوه , اموال منقول و غیر منقول را از هیات مدیره تحویل و نسبت به حسابرسی و پرداخت دیون و بدهی های مجمع خیرین ، طبق نظر کارشناسی و قانونی اقدام خواهد نمود.
تبصره ۱- پرداخت بدهی به اعضای رسمی مجمع خیرین ، بعد از تسویه حساب کامل با افراد و سازمانهای خارج از مجمع خیرین خواهد بود.
تبصره ۲- هیات تسویه مجاز به استفاده از نظر کارشناسان خبره می باشد.

ماده ۵۲ - در صورت مثبت بودن ترازنامه مالی ، وجوه باقی مانده تحت نظر هیات تسویه صرف انجام امور خیر با اولویت کارهای جاری نیمه تمام می گردد.

ماده ۵۳ - این اساسنامه شامل پنجاه و سه ماده وسی و پنج بند و بیست و دو تبصره می باشد.

تاریخ به روز رسانی:

۱۴۰۰/۰۹/۱۳

تعداد بازدید:

۱۰۲۵

مجمع خیرین تامین سلامت فارس

آدرس: شیراز، خیابان زند، جنب هلال احمر، ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ، طبقه هشتم ،دفتر مجمع خیرین تامین سلامت فارس 

تلفکس: ۳۲۳۵۹۴۰۰-۰۷۱ تلفن: ۳۲۳۵۹۲۰۰-۰۷۱  

 

 

  • لطفا در تنظیمات صفحه گروه های خبری را جهت نمایش انتخاب نمایید.